Internet vergelijken?

Postcode Huisnummer

Internet abonnement opzeggen, hoe werkt dat?

Stel, je hebt een online speedtest gedaan en bent niet tevreden over jouw internetsnelheid. Via onze vergelijker heb je een nieuwe provider gevonden waarnaar je wilt overstappen.  Hoe werkt het dan met opzeggen van je huidige contract? Dit is een goede vraag, je wilt immers niet met 2 abonnementen en dubbele lasten komen te zitten. Op deze pagina bieden we je alle informatie rondom opzeggen, overstappen en de overstapservice. 

  • Kijk altijd goed of overstappen al kan. Heb je een contract van een jaar, dan kan je na 3 maanden nog niet opzeggen. Loopt het abonnement al een jaar of langer? Dan ben je contractvrij. Dat wil zeggen dat je op elk moment kunt opzeggen. 
  • Alle internet providers werken met een opzegtermijn van één maand. Dus op de dag dat je opzegt loopt het contract nog een maand door. Wil je dat het abonnement op 1 januari opgezegd is? Zorg dan dat je uiterlijk de laatste dag van november dit geregeld hebt
  • De grote Nederlandse providers DELTA, KPN, NLE, Online, T-Mobile, Tele2, Telfort, XS4ALL en Ziggo werken met elkaar samen met de zogenaamde overstapservice. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen. De nieuwe provider regelt het opzeggen van het oude contract

Nu je weet hoe opzeggen van een internet pakket werkt, kan je hieronder direct de actuele abonnementen met elkaar vergelijken. Let op: vul wel even jouw postcode en huisnummer in. Op die manier vergelijk je alleen de abonnementen die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn voor jouw woning. Het kan best zijn dat een bepaald glasvezel pakket in Zeeland niet beschikbaar is, maar weer wel in de provincie Zuid-Holland

Hoe werkt de overstapservice?

Omdat jaarlijks ontzettend veel mensen overstappen van provider hebben de overheid en de grootste aanbieders van internet een afspraak gemaakt om het overstappen makkelijker te maken. Dit heet de overstapservice. In het kort betekent dit dat de nieuwe provider alles regelt voor de overstap. Stel je stapt over naar Ziggo, dan zorgt Ziggo dat het huidige contract netjes wordt opgezegd en het nieuwe abonnement ingaat op de gewenste datum. Vaak hoort daarbij ook een installatiegarantie. Het voordeel voor jou? Je zit niet met dubbele lasten, en je zit geen dag zonder internet, tv en bellen. Tele2, Online.nl, Ziggo, KPN, NLE, Telfort, XS4ALL, DELTA en T-Mobile doen heir allemaal aan mee. Een glasvezel provider als Fiber zit hier bijvoorbeeld niet bij. Hetzelfde geldt voor Caiway

Wanneer kan ik gebruik maken van deze overstapservice?
In veel gevallen kan je de overstapservice gebruiken. Het gaat om de volgende situaties:

  • Jouw huidige aanbieder is aangesloten bij de overstapservice
  • Je neemt bij de provider waar je nu klant bent in ieder geval het product “internet” af
  • Het nieuwe internet pakket wordt aangesloten op hetzelfde adres als het huidige abonnement

Wanneer moet ik zelf mijn internet abonnement opzeggen?

De overstapservice werkt niet in alle gevallen. Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij je wel gewoon zelf moet opzeggen. Dit zijn de volgende situaties:

  • De huidige aanbieder doet niet mee met de overstapservice
  • Je verandert van aanbieder vanwege een verhuizing
  • Je switcht naar glasvezel, maar deze verbinding is nog niet gereed
  • Je blijft gebruik maken van de huidige aansluiting (bijv. ADSL, kabel, glasvezel), en wilt het nieuwe abonnement als extra verbinding gebruiken
  • Je gaat maar een deel (bijvoorbeeld alleen het bellen of het tv-kijken) opzeggen bij de huidige aanbieder

Hoe kan ik zelf mij internet contract opzeggen?

Zoals hierboven beschreven, in sommige gevallen moet je zelf jouw abonnement opzeggen. De meest gangbare situatie is wanneer de huidige/nieuwe provider niet is aangesloten bij “De Overstapservice”. Als ik zelf moet opzeggen, hoe werkt dat dan? Er zijn een aantal mogelijkheden:

  1. Opzeggen per brief. Zoek op de website van jouw huidige aanbieder het adres, en schrijf een brief waarin je duidelijk uitlegt dat je jouw abonnement wilt opzeggen. Vergeet niet te zeggen per welke datum dit moet gebeuren. Sluit de brief af met een handtekening. Je kunt de brief eventueel als aangetekend versturen. Op internet kan je handige voorbeeldbrieven vinden
  2. Opzeggen per e-mail. Bij sommige providers mag je het contract ook opzeggen per mail. Zorg in je mail dat je duidelijk bent, en geef ook goed de gewenste datum in waarop het contract ontbonden moet worden. Vraag indien gewenst om een ontvangstbevestiging. 
  3. Opzeggen per telefoon. Je kunt ook bellen en aangeven dat je jouw abonnement wilt opzeggen. Het nadeel is dat medewerkers getraind zijn om jou om te praten zodat je toch blijft. Het voordeel daarvan is dat ze mogelijk iets met de prijs kunnen doen. Vraag of er een korting mogelijk is wanneer je besluit om toch te blijven. Dit kan een reden zijn om toch niet op te zeggen. 

Zorg dat je nieuwe abonnement op tijd ingaat!

Wanneer je zelf moet opzeggen, dan moet je dit goed plannen. Zorg dat het nieuwe contract op tijd ingaat. Zo voorkom dat je helemaal zonder internet, TV en bellen komt te zitten. Providers dienen een bevestiging te sturen van jouw opzegging. Als je deze niet ontvangen hebt is het verstandig om daarover te bellen.